هشتم اردیبهشت ماه بود که آزمون استخدامی آموزگاری برگزار و با رقابت ۵۳۰ هزار داوطلب (در آزمون استخدامی ماده ۲۸) مقرر شد پس از طی فرآیندها، ۲۸ هزار آموزگار در کشور استخدام میشوند.
صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در این رابطه یکی از مهمترین تحولات صورت گرفته در برگزاری آزمون امسال را توجه به نمره مصاحبه و آزمونهای ارزیابی و افزایش وزن تاثیر این بخش در پذیرش نهایی افراد برای حرفه معلمی اعلام کرده و گفته بود: «بر این اساس ۴۰ درصد نمره مربوطه به آزمون کتبی و ۶۰ درصد نمره مربوط به آزمونهای ارزیابی و مصاحبه است که دو روز پس از اعلام نتایج آغاز خواهد شد.»
آموزش و پرورش:
سهمیه معلولان در آزمون استخدامی آموزگاری، ۸۰۰ نفر است
معلولان هم میتوانند به صرف احراز شایستگی، جذب شغل آموزگاری شوند.
اما باتوجه به ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که در پی آن دولت مکلف است حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی، پیمانی، کارگری) دستگاههای دولتی و عمومی اعم از وزارتخانهها، سازمانها، مؤسسات، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاههایی که از بودجه عمومی کشور استفاده میکنند به جز موارد ذکر شده در بندهای (ت) و (ث) ماده (۱۱) این قانون را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد، سجاد صدیقی- مدیر پروژههای استخدامی وزارت آموزش و پرورش چندی پیش از ظرفیت ۸۰۰ نفری جذب معلولان از طریق آزمون آموزگاری به ایسنا خبر داده و درخصوص شرایط جذب معلولان از طریق آزمون آموزگاری گفته بود: طبق قانون حدود ۳۳ درصد از مجموع ظرفیت استخدام در کشور مربوط به سهمیه است که از این بین ۳ درصد در هر آزمونی به سهمیه معلولان اختصاص دارد؛ بنابراین داوطلب دارای معلولیت میتواند در سهمیه آزاد و یا در سهمیه ۳ درصدی خود در هر آزمونی شرکت کند. در خصوص آزمونهای آموزش و پرورش هم همین است. در واقع سه درصد از ۲۸ هزار نفری که از طریق آزمون آموزگاری جذب آموزش و پرورش میشوند، به معلولان اختصاص دارد و این رقم چیزی در حدود ۸۰۰ نفر میشود.
به گفته صدیقی شرایط جذب معلولان در این آزمون همانند سایرین است و معلولان نیز میتوانند به صرف احراز شایستگی، جذب شغل آموزگاری شوند. از طریق آزمون آموزگاری ظرفیت جذب به عنوان آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی وجود دارد و معلولان میتوانند به صرف احراز شایستگی در هر دو مسیر جذب شوند. شرایط جذب برای آموزگار استثنایی نیز همینگونه است، هرچند کار با دانش آموز استثنایی به شدت سختتر است و حد توانمندیهای معلمین استثنایی از سایر معلمین باید بالاتر باشد.
ادعای برخی قبول شدگان آزمون استخدامی مبنی بر رد شدن از مرحله معاینات پزشکی بدلیل «معلولیت»
به گزارش ایسنا، علیرغم تمامی این اظهارات، به تازگی برخی نابینایان مدعی شدهاند که علیرغم قبولی در آزمون استخدامی اردیبهشت ماه، در مرحله معاینه و کمیسیون پزشکی به دلیل معلولیت در بینایی رد شدهاند. «شبنم» یکی از افراد دارای معلولیت بینایی، متولد ۱۳۷۱ و فوق لیسانس، از استان زنجان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای آموزگاری با سهمیه سه درصد معلولین شرکت کرده است. او مدعی است که علیرغم قبولی در آزمون، به علت نابینایی از حضور در مصاحبه شفاهی منع شده است: «البته اصلا معاینه نشدم و فقط در بخش کمیسیون پزشکی، بیناییسنج پرسید چقدر میتوانی ببینی که آن فرد هم نه پزشک و نه نماینده بهزیستی بود».
«موسی» نیز متولد ۱۳۶۵ و دچار آلبینیسم و ضعف بینایی است. او هم در اظهاراتی مشابه با بیان اینکه در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش برای آموزگاری در شهرستان آباده و شیراز قبول شدهام، عنوان کرد که «برای برخورداری از سهمیه سه درصد استخدامی معلولان از سازمان بهزیستی نامه گرفتم. پس از شرکت در آزمون گفتند به خاطر ابتلا به «آلبینیسم» در کمیسیون پزشکی رد شدم».
«محمدامین» نیز ساکن استان گلستان است و ۲۳ سال دارد. او دچار کمبینایی شدید است که با مدرک کارشناس علوم تربیتی و دانشجوی ارشد برنامه نویسی درسی در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش شرکت کرده و قبول شده، اما مدعی است: «در کمیسیون پزشکی توانمندی سنجش نشد و تنها سه سوال پرسیدند؛ بینایی شما در چه حد است؟ از کی مبتلا به کم بینایی هستید و چقدر به خط بریل مسلط هستید؟ و درنهایت هم گفتند به علت کمبینایی رد شدهاید».
سازمان بهزیستی:
طبق قانون، صلاحیت تشخیص توانایی احراز پستی که فرد دارای معلولیت در آن قبول شده، برعهده سازمان بهزیستی است
معلولان هنگام مصاحبه و معاینه حتما به نماینده بهزیستی اطلاع دهند تا همراه آنها برود
این درحالیست که سال گذشته منصور الهوردی - مسئول دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان سازمان بهزیستی کشور گفته بود: مشکلی که در رابطه با سهمیه سه درصدی استخدام افراد دارای معلولیت داریم، ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری است که استخدام را مشروط به سلامت جسمی و روانی کرده است. براساس بند "ز" این ماده قانونی، داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کاریکه استخدام میشوند براساس آئین نامهای که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیات وزیران میرسد، از شرایط عمومی استخدام است.
اله وردی افزوده بود: بند «ز» ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، آیین نامه اجرایی دارد که به دستگاهها ابلاغ شده و براساس بند ۵ آیین نامه اجرایی بند «ز» ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، استخدام معلولان به شرط آنکه به تشخیص سازمان بهزیستی کشور، معلولیت مانع از مأموریت کاری آنها نباشد بلامانع است و طبق آن، صلاحیت تشخیص توانایی احراز پستی که فرد دارای معلولیت در آن قبول شده، برعهده سازمان بهزیستی است. آیین نامه اجرایی ماده ۴۲ به پیشنهاد سازمان اداری استخدامی مصوب شده است.
وی تاکید کرده بود: هیچ دستگاهی نمیتواند فرد دارای معلولیت را به جرم ناتوانی و معلولیت رد کند مگر اینکه بهزیستی براساس معاینات جسمانی این ناتوانی را تائید کند. هنگام معاینه و مصاحبه، دستگاهها موظفند بهزیستی را دعوت کنند و بهزیستی میتواند بگوید که فرد دارای معلولیت صلاحیت احراز شغل را دارد یا نه، اما متاسفانه برخی دستگاهها این موضوع را نادیده میگیرند و خودشان فرد دارای معلولیت را رد میکنند. هر فرد دارای معلولیتی که در آزمون استخدامی قبول شد هنگام مصاحبه و معاینه حتما به نماینده بهزیستی اطلاع دهد که همراه آنها برود و تواناییهای او را تایید کند.
مدیرعامل شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان:
اعتراض نابینایان و کمبینایان از عدم برخورد مناسب تا عدم دعوت برخی قبولشدگان برای مصاحبه
نمایندگان مجلس حقوق معلولان را پیگیری کنند
سهیل معینی، مدیرعامل شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان در مورد مشکلات افراد نابینا و کمبینا در فرآیندهای استخدامی این وزارتخانه به ایسنا میگوید: از ۲۱ تیرماه با آغاز دعوت افراد معلول به کمیسیونهای پزشکی وزارت آموزش و پرورش جهت انجام مرحله اول گزینش این نیروها برای پستهای آموزگاری ابتدایی عادی و استثنائی اخبار گستردهای دال بر رد افراد نابینا و کم بینا منتشر شد و بدین ترتیب تشکلها جهت پیگیری حقوق نابینایان و کم بینایان وارد عرصه شدند.
وی با اشاره به اظهارات برخی از این افراد میافزاید: اعتراض نابینایان و کم بینایان موفق در آزمون، شامل رد گسترده به صرف نابینایی آنان، عدم برخورد مناسب و محترمانه با گروههایی از این افراد در کمیسیونهای برخی استانها، رد افراد مبتلا به آلبینیسم، عدم دعوت از نماینده بهزیستی وفق شیوهنامه جذب افراد معلول در آموزش و پرورش برخی کمیسیونها، از جمله مسائل پیش آمده است که البته بعد از اعتراضات قرار شد در مرحله مصاحبه برای نابینایان، تعیین و تکلیف شود، اما برخی استانها این روند را اجرا نکردند.
مدیرعامل شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان در همین راستا ابراز امیدواری میکند که با ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی به روند پیگیری حقوق تحصیلکردگان نابینا و کم بینا در آزمونهای جذب سهمیه سه درصد استخدام افراد معلول در آموزش و پرورش، افراد واجد شرایط نابینا و کم بینا از سهم حق خود در جذب، برخوردار شوند.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:
کمیسیونهای پزشکی اکثر نابینایان و کمبینایان را به علت معلولیتشان رد کرده است
چرا قبل از برگزاری آزمون نسبت به عدم نیاز جذب آموزگاران نابینا اقدام نشد؟
علی آذری، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ضمن طرح سوال از وزیر آموزش و پرورش در مورد مشکلات افراد نابینا و کمبینا در فرآیندهای استخدامی این وزارتخانه، به ایسنا میگوید: قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، دولت را مکلف کرده است که ۳ درصد از مجوزهای استخدامی دستگاههای دولتی و عمومی که از بودجه عمومی استفاده میکنند، به معلولان واجد شرایط اختصاص دهد. پیرو این اذن قانونی وزارت آموزش و پرورش در حالی اقدام به برگزاری آزمون برای استفاده از ظرفیت معلولان به ویژه معلولان نابینا و کمبینا کرده است که رفتارهای متعددی در هر استان نسبت به جذب معلولان دیده میشود.
وی افزود: پس از برگزاری آزمون کتبی، کمیسیونهای پزشکی اکثر نابینایان و کمبینا را به علت معلولیتشان رد کرده است. در این راستا به دلیل رفتار کمیسیون پزشکی در نحوه ارزیابی و معاینه نابینایان و کمبینایان از وزیر آموزش و پرورش طرح سوال کردم تا نسبت به رفتار چندگانه توضیح دهد؛ به نظر میرسد که علی رغم این اذن قانونی در جذب معلولان، فقط آزمونی در این زمینه برگزار شده است.
این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: سوالی که مطرح میشود این است که چرا در کمیسیونهای پزشکی که بعد از قبولی این افراد تشکیل میشود از ظرفیت کارشناسان بهزیستی استفاده نمیشود؟ و از سوی دیگر چرا قبل از برگزاری این آزمون نسبت به اعلام عدم نیاز به جذب آموزگاران نابینا اقدام نشده است؟ هرچند که این سوالات از وزیر آموزش و پرورش مطرح شده، اما هنوز اقدام و پاسخی دریافت نشده است.
وی تاکید کرد: قرار نیست معلولان به صرف معلولیت از جامعه طرد شوند چراکه به طور قطع آموزگاران دارای معلولیت بیشتر از آموزگاران عادی، دانشآموزان دارای معلولیت را درک میکنند.
مدیر پروژههای استخدامی وزارت آموزش و پرورش:
معاینات پزشکی در چند مرحله انجام میشود
اگر معلولی در معاینات کمیسیون پزشکی «علومپزشکی» هم رد شود، سلامتش، از نظر آموزش و پرورش مردود است
با وجود اظهارات برخی نابینایان و همچنین مدیرعامل شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان درخصوص رد افراد نابینا و کمبینا در کمیسیونهای پزشکی، سجاد صدیقی، مدیر پروژههای استخدامی وزارت آموزش و پرورش در اینباره به ایسنا گفت: طبق قانون کار افراد باید معاینه اولیه جسمانی شوند به طور مثال ممکن است فردی بیماری پیشروندهای داشته باشد که در زمان استخدام بیماری او مشخص نباشد، اما بعد از گذشت دو سال بیماری او بروز پیدا کند و دیگر تا پایان عمر قابلیت کار کردن نداشته باشد.
وی ادامه داد: معمولا موارد متعددی بودهاند که در فرآیند ارزیابی تکمیلی نابینا بودهاند و در مرحله پزشکی تاییدیه گرفتهاند، اما به صورت مصداقی بعضی (ادعای رد شدن به صرف نابینایی) میکنند، اما بعد از بررسی میبینیم فرد فقط مشکل نابینایی ندارد، بلکه دارای بیماری خاص پیشرونده است که منجر به رد آنها میشود. معاینات دارای مراحل هستند؛ بعد از انجام معاینات اولیه اگر فرد رد شود پس از اعتراض به کمیسیون پزشکی آموزش و پرورش ارجاع میشود و اگر دوباره رد شود دوباره به کمیسیون پزشکی علوم پزشکی استان ارجاع میشود و اگر دوباره در آنجا نیز رد شود طبیعتا از نظر ما نیز از منظر سلامت اولیه رد شده است.
صدیقی تاکید کرد: اینکه بخواهیم بگوییم به دلیل نابینایی کسی را رد کردهایم این اصلا روال معمول نیست. معلولان حق سه درصد سهمیه استخدامی دارند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این سه درصد سهمیه استخدامی در عمل اجرا میشود یا خیر؟ اینطور میگوید: معلولان سه درصد سهمیه استخدامی دارند که سه درصد سهمیه در آزمون کتبی وجود دارد و افراد با درصد معلولیت وارد آزمون میشوند و سازمان سنجش نیز در این زمینه دخل و تصرفی ندارد و ما نیز منعی برای حضور نداریم تنها اتفاقی که میافتد این است که اگر کمیسیون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هم فرد را رد کند و اعلام کند که فرد به هر دلیلی (بیماری یا معلولیت خاص) صلاحیت اشتغال در این شغل را ندارد، طبیعتا ما پذیرای او نیستیم.
مدیر پروژههای استخدامی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلولیت با معلولیت فرق دارد، گفت: ما به خاطر نابینایی فردی را رد نکردیم مگر اینکه مورد خاص بوده باشد.